Sunday, April 20, 2008

الآ ان حب الله عزٌ وأمل ...وحب غير الله خزيٌ وخجل

السلام عليكم..... اذيكم

http://www.youtube.com/watch?v=QlSbtWp85dI
حياتى كلها لله.

..الحياة فعلا المفروض تكون ف ايدينا مش ف قلوبنا

-----
من كام يوم قالى مهندس الشبكات ف الشغل انه قرأ البلوج بتاعى من اوله لأخرة
بصراحه انا اتبسطت ...وبفرح اوى لما بلاقى حد مهتم بالبلوج وبيقراة...لانى فعلا بيضيع فيه وقت كبير سواء كتابه او تفكير ف الفكرة او ف الموضوع الى هتكلم فيه
المهم سألته على رأيه ف البلوج وقالى انه حلو وكل حاجه بس قالى جملة انا لحد دلوقتى بفكر فيها
قالى انا سمعت جمله ف فيلم رابعه العداويه بتقول:؟


"الا ان حب الله عز وأمل... وحب غير الله خزي وخجل"


المهم انا لحد دلوقتى بفكر ف الكلمة ومش عارفه الاقى لها تفسير
والى فهمته من كلامه ان البوست الى كان بعنوان "الوان من الحب" انا اتكلمت فيه عن تلخيص لكتاب بيتكلم عن كل انواع الحب وانى ف كلامى مذكرتش فيه آسمى انواع الحب وهو "حب الله".هو
صحيح انا اكيد غلطانه ف النقطه دى ...اعترف....لكنى كنت بلخص كتاب ...ومكنتش بضيف شىء جديد من عندى وكان معظم كلامى ف التلخيص ف اطار فصول الكتاب..الا انى كان المفروض اذكر الجزء دا
----
الا ان الجمله فعلا استوقفتنى
صحيح معظم البوستات الى بكتبها بتتكلم عن الحب والحياة وحواراتها....ودا لانى بحب الحب وبحب الحياة بكل ملابساتها واحب استكشفها...ونفسى اعرف وأعرف الناس على خبايا الحياة وفوازيرها واى معلومه بعرفها بحس انها هتفيدكم بقولها لكم


----
ليه الى بيقرا مدونتى وكلامى فيها بيفتكر دايما انى عايشه اجمل قصه حب ساعات سعيدة وساعات لأ
الى يعرفنى كويس منكم عارف انى عمرى ما احب اى انسان غير خطيبى الى دبلته ف ايدى...والى هيكون زوجى..مهما بلغت درجة اعجابى بشخصيته كأنسان
.-----

البنت ممكن اوى تتعلق بأنسان ...اتقدم لخطبتها ولقت فيه حاجات كويسه كتير كانت بتحلم بيها...لكن تحبه معتقدش..
هى مش دايما احلام الانسان بتتحقق...يا اما لظروف معلومة اوغير معلومة واكيد لأن ربنا مش رايد ان الموضوع يتم ودى بتكون وقعها على النفس اقل ألما...والاصعب لما بتكون البنت فاكرة ان الى قدامها دا بصفات معينه ...ولما بتكتشف العكس بيبقى الموضوع صعب عليها وبتحس بإنها معرفتش تقيم الناس صح...غير ان دا بيهز ثقه الانسان ف نفسه ...الا انه بيأثر على ثقته كمان ف الى حوالية...وبيخليه اكثر حذراً
...لكن احب اعرف كل الموهومين انى عمرى ما حبيت بجد ف حياتى
وكل الحب الى دق على بابى وبعلم الاهل مكملش على خير..عموما...الحمد لله
الحمد لله على كل شىء وانا مش معترضه على امر ربنا ...قضاء اخف من قضاء
وانا مؤمنه ان الى ربنا عايزة هو الى هيكون
الا انى حابه اوضح حاجه مهمه لكل قراء البلوج ان اعتقد فيها وقد يكون اعتقادى خاطىء..الله اعلم وهى "ان الحب دا بيجى مع العشرة والتعامل والمواقف والشد والجذب والرحمه والتسامح ووووو"و
وكل دا الى يمر بما سبق يقدر يقول انه كدا ف حاله حب..لكن غير كدا ممكن اى شىء اخر الا الحب...والحب ف الله ارقى لان ربنا بيباركه..اى نوع من انواعه سواء حب الوالدين او الاخوات او الزوجه او الزوج او الاصحاب لازم علشان ربنا يباركه انه يكون خالص لله


كان الشيخ خالد الجندى بيقول ان البيت الاسلامى بيقوم على 3 اعمدة هما الحب والسكن والرحمه...والعمود التالت ...ربنا بيرفعهلما يكون الزوجين بيتقوا ربنا ف بعض


----
-وانا اعتقد ان الحب الحقيقى هو حب الزوجين مش حب المراهقين والى بيتكلموا من ورا الاهل ووقت الفجر ويخرجوا ف الخفاء ووو...لان الى بيتولد ف الظلمه يموت لو شاف النور

الخلاصه يا جماعه ان الحب موجود ف كل شىء ف حياتنا بدايه بالحب الاكبر .وهو..حب ربنا سبحانه وتعالى..وانا مش مختلفه معاك يا بشمهندس ف الموضوع دا نهائى.والى حبه لينا بيفوق بمراحل حب الام لأبنها...والى ربنا بيحبه بيلقى ف قلوب الناس كلها حب الانسان دا...وينادى عز وجل ف الارض والسماء انى احب فلان فأحبوه...ربنا يجعلنا جميعا ممن يحبهم الله ويظلهم تحت ظله يوم لا ظل الا ظله


------
الآ ان حب الله عزٌ وأمل ...وحب غير الله خزيٌ وخجل
والحب والرحمة ف كل شى ء في حياتنا واالى احنا بنستمدة من ربنا سبحانه وتعالى


اللهم إني اسألك حبك و حب من يحبك و حب عمل يقربني إلى حبك اللهم ما رزقتني مما أحب فإجعله قوة لي فيما تحب وما زويت عني مما أحب فإجعله فراغاً لي فيما تحب
---


ف الختام عايزة اطلب منكم طلب ...وهو انكم تدعوا لريهام صاحبتى واختى الى لم تفارقنى منذ قرابه عامين


هى فارقتنى امبارح لسبب وهو انها عايزة تثبت لى وتثبت لنفسها انها انسانه ناجحه ومتفوقه ...هى عندها امتحانات الايام دى وبعتت لى رساله فيها بعض الكلمات الى آلمتنى...ومنها....


"انا قررت ابعد عن النت وعن كل حاجة عشان ابقي في مواجهة نفسي مايبقاش قدامي غير ريهام ويا انا يا هيا ......ادعيلي يا هبة وماتنسيش اني طبيبة ممكن اكون طبيبة بشرية بس برده الانسان طبيب نفسه وربنا يكتب لي الخير حيث كان----خدي بالك من نفسك اوي اوي اوي وكل اما اوحشك قولي رومي هتبعد عني فترة الامتحانات.. كام شهر مش مشكلة بس المهم انها هترجعلي احسن مالاول----ادعيلي اوي""""دا كان كلام ريهام ...ادعوا لها يا جماعه ان ربنا يجبر بخاطرها ويكتب لها الخير ويوفقها ف حياتها ومستقبلها ويرجعهالى ريهام الى بحبها اوى رغم الفترة القصيرة الى عرفتها فيها الا انها كانت تقريبا طول الوقت معايا


وبقولها بعدك على عينى...استودعكى الله الذى لا تضيع عنده الودائع...وربنا يوفقك يا حبى وبالتوفيق ان شاء الله


الى مش هيدعى لريهام رومى انا هعرفه...ادعوا ولكم بالمثل


-----
قمة الحزن : ان تبتسم وفي عينيك الف دمعة
قمة الالم : ان تسكت وفي قلبك جرح يتكلم
قمة الاستغراب : ان تُجرح ممن تحب
قمة الحب : ان تحب من جرحك
قمة الامانة : ان تنسى جرح من تحب

-----

16 comments:

Anonymous said...

يسعدنى جدا جدا جدا
انى اكون اول رد
بصى يا بنتى تقريبا انا وانتى فى بيننا حاجة
لما قلتى انك مش بتحبى حد معين انما بتحبى الحب والحياة كلها
دة نفس اللى كنت بافكر فيه وباحاول اكتبه
ولما قلتى انك مش هتحبى حد الا اللى دبلته تبقى فى ايدك
والله دى كلمتى

ربنا يوفق صاحبتك وينحجها ومش يبعدكوا ابدا عن بعض
سلامى يا قمر

Anonymous said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
ازيك ياهبه يارب تكونى بخير وسعادة وفى اتم صحه وعافيه.
البوست اللى انتى اتكلمتى فيه النهاردة بوست جميل لانه بيتكلم عن الحب ومش اى حب ،لأ حب الله عز وجل القى به الانسان ربنا بيذلله كل شىء .
لانى سمعت حديث قديسى عن المولى عز وجل بيقول فيه"عبدى اطعنى تكون ربانين تقول للشىء كون فيكون"
ده فعلا الحب اللى لازم يكون لله ،والانسان يتقى الله فى كل تصرفاته،ويحب الناس فى الله.
عاوز اوصل المعلومه صح بردوبالنسبه للحديث انه بيتكلم عن الطاعة،وانا بتكلم عن الحب لله،اوفى الله،فكنت قرات بيت شعر بيوضح الربط بين الطاعه والحب كان الشاعر بيقول :
تعصى الاله وانت تظهر حبه.... هذا لعمرى فى القياسى شنيع
ان كان حبك صادقا لأطعته ....ان المحب لمن يحب مطيع
فالحب لله وللآخرين فى الله واسمى معانى الحب والاخلاص لله ،لانى فالحب ده الانسان مشى بيحب التانى لغرض معين ،اولهدف معين لأ تبحبه لله.يعنى لو واحد بيحب وحده فى الله تفكيره كله بيبقى مصبوب فى حاجه وحده ان ربنا سبحانه وتعالى يجمعه بها فى الحلال،ومن المنطلق ده بيسعى بكل ما اتى من قوه لتحقيق الهدف ده،فربنا بيقف جنبه ويوفق هو وهى تلووووووووهى كانت بتحبه فى الله بردو زى ماهو بيحبها.
كنت بصلى فى مرة فى الجامع وكان الامام بيقرأ فى الصلاه ايه ،انا لاتها وكأن الخطيب بيقولها ليه،هى وصدر سورة العنكبوت
بسم الله الرحمن الرحيم
آلم.احسب الناس ان يتركوا ان يقولوا ءامنا وهم لايفتنون.ولقد فتنا الذين من قبلهم فليعلمن الله الذين صدقوا وليعلمن الكاذبين.ام حسب الذين يعملون السيئات ان يسبقونا ساء مايحكمون.من كان يرجو ا لقا الله فان اجل اللهلات وهو السميع العليم.ومن جاهد فإنما يجاهد لنفسه ان الله لغنى عن العالمين.والذين ءامنوا وعملوا الصالحت لنكفرن عنهم سيئاتهمولنجزينهم احسن الذى كانوا يعملون.
صدق الله العظيم
فالانسان لازم يعرف ان ربنا بيعمل له حاجه علشان يشوف هو هيصبر على قضاء الله ولا لأ،ويحاول يشوف هو اصر فى ايه ويحاول يظبطه،وربنا بيعينه طلما هو فى نيته خير وبيعمل الشىء ده من قلبه ولوجه الله ،انا بقصد الحب .وده انا من وجهة نظرى ان محولته فى الشىء مرة اكتر من مرة مش اعتراض على امر الله لأ تتنفيذ لامر الله .
لان ربنا بيقول فى كتابه الكريم
لا ييئس من روح الله الا القوم الكافرين.
فالانسان دائما عايش على امل ورجاء فالله ،وبيعمل كل اللى بيقدر عليه علشان ربنا يوفقه ,وبيقول حاجه وحده بس ياااااااااااارب.
بدعيلكى ولزملتك بالتوفيق والسعادة وربنا يحققلك كل اللى بتتمنيه،ويسعدك ايامك ,لما يحبه ويرضاه،وبدعي ليه وللمسلمين اجمعين .
واحب اهنيكى على صحبتك ،لان من الواضح من كلامك انك بتعيزيها اوى وشكلك بتحبيها وهى بتحبك،وبوصيكى بحاجه مهمه اوى حفظى عليها اوى
لان الزمن اللى احنا فيه بقى الحب ده شىء ،عاوز اقول تعبير اكتر من كلمت نادر بس حاليا مش لاقى ،لانى قليل اوى ماتلاقى حد يحب حد لله او فى الله حفظى عليها ومتفرتيش فيها مهما بعدت عنك اكييييييييييد رجعالك.
ربنا لاتؤاخذنا ان نسينا او اخطأنا ربنا ولا تحمل علينا اصرا كما حملته على الذين من قبلنا ربنا ولا تحملنا ما لا طاقه لنا به واعفوا عنا واعفوا عنا واعفوا عنا واغفر لنا واغفر لنا واغفر لنا وارحمنا وارحمنا وارحمنا انت مولانا فانصرنا على القوم الكافرين.
استودعكى الله الذى لا تضيع عنده الودائع ،واستودع الله دينكم وخواتم اعمالكم ورحمته وبركاته.

Anonymous said...

"الى بيتولد ف الظلمه يموت لو شاف النور"
الجمله دي حلوه قوي .. و الله يا بنها و بقى كلامك جامد ....الجمله دي بتلخص كل المواضيع .... فيه السعي ورا مرضات الله و كمان فيها خلاصة السعي وراء عاطفة الحب ... شوفي يا بنها انتي عارفه اني شايفه ( و موقنه) ان في حب قبل الجواز و قبل الدبله كمان .. يمكن لأن ده هو اللي انا عشته فمتأكده من اللي انا بقوله ... بس حقيقي مش عارفه ليه الحب بيبقى مرادف للغلط و الاخطاء و اللف و الدوران .. الشاب او البنت اول ما يحب و يتحب يعمل حاجه واحده ... يتوجه لأقرب فرع متوفر فيه امه و ابوه ( او امها و ابوها ) و يقول يا جماعه انا بحب و عايز اتجوز ... كده ببساطه من غير عقد و لا كلاكيع ... البساطه دي بتخلق موده في كل القلوب ... عند العيلتين و عند الولد و البني ... و بتخلي الاب و الام على علم و في الصوره يساعدوا و يساندوا و يوجهوا ( توجيه بالريموت كنترول مش يدوي ) ... برضه مش عارفه ليه الكلام عن الحب بيكون مقترن بالبعد عن الله او المنافسه في حب الله ... على الرغم من ان الحب هو طريق ممهد للوصول لحب الله ( يعني هاحب الجدع فاتقي ربنا واقول للبيت فنتجوز فاحبوا اكتر فاطيعوا و اكبره في بيته و اصون ماله و عرضه و احب عيالي منه فاربيهم بالحب و العقل والدين فاكون اسره صالحه ترضي ربنا ... الخ ) و في النهايه حتى لو كنت بعيد عن ربنا قربي التدريجي من الله هايتبعه قرب الله الاعظم لأمته عديمة القيمه لولا فضله عز و جل ... من الآخر مافيش تعارض بين الحب البشري بكل انواعه و حب الله عز و جل فكل منهما يقود الى الآخر ... احنا بس اللي بطلنا نحب و اما حبينا ماعرفناش نحافظ على النعمه العظيمه دي
هبه سمير

Anonymous said...

علي طول الحياة.....نقابل ناس...ونعرف ناس...ونرتاح ويا ناس عن ناس....وبيدور الزمن بينا..يغير لون ليالينا....وبنتوه بين الزحام والناس...ويمكن ننسي كل الناس...ولا ننسي حبايبنا..اعز الناااااااااااس...حبايبنا........

Anonymous said...

الا ان حب الله عز وامل وحب غير الله خزى وخجل


فكرو يا جماعه فى الجمله دى كويس اوى فكر يالى بتروح تسال الناس عن مشكله ولا حاجه بخلصهالك ولا انت يالى بتشتكى لجارك ولا لاخوك وعمركم ما سالتم ربنا اول حاجه حد فينا فكر كده لما بيقع فى مشكله بيسال مين الاول ولا بيفكر فى مين اكيد 99% بيسال اقرب الناس ليه بس قليل جدا لما تلاقى حد يسيب الناس كلها ويسال ربنا وقليل جدا الى بيصبر على سؤال ربنا بمعنى
انا سالت ربنا ولسه الحاجه الى بساله فيها ما اتحققتش رحت علطول ما بستناش اسال فلان وعلان
ليه هوه ربنا مش قادر انه يحققهالى
جاوبونى؟؟؟
ربنا طبعا قادر على كل شىء بس ربنا بيحطك فى اختبار وبيشوف صبرك ايه هتصبر ولا هتشك فى ربنا
يقينى بالله يقينى
لو انت كنت صبرت اعرف ان ربنا هيديلك اكتر من الى انت بتتمناه لان احنا بنتكلم عن رب العالمين
ولله ملك السموات والارض وما بينهما
يا جماعه خليك معتز بحب ربنا
يارب والله يارب انا مش بحبك علشان ادخل جنتك ولا بحبك علشان خايف من نارك يارب انا بحبك عشان انت ربنا يكفينى فخراياربى ان تكون ربى وانا عبدك
يارب بجد انا كل ما اتمناه انى اموت شهيد ولما اقابلك تخلينى ساجد تحت رجليك طول عمرى مش عايز اى حاجه تانى



هبه بجد هكون سعيد جدا لو نشرتى الى انا كاتبه فى المدونه بتعتك نسى كل الناس تحب ربنا كده وتفكر فيه قبل اى حد تانى


وربنا يوفق صحبتك لكل ما تتمناه ويجعلها فى خدمة الاسلام والمسلمين

عابد الرحمن said...

الحب في الله شئ جميييييييييل
وبجد ثوابه عظيم ده غير الراحة النفسية اللي بتحسها مع الشخص اللي بتحبه في الله
ويذكرني مقوله للشيخ محمد حسين يعقوب
من أحب شئ في غير الله ..عذب به ولا بد
سواء كانت امراءة
او كانت مال
او كانت وظيفة
أو كان صديق
أهم حاجة يكون حب في الله
ويعلم الله اني احبكم في الله

Hatem Sobieh said...


السلام عليكم ورحمة الله
ازيك يا هبة
انتي فعلا ممكن حد يشك فيكي من كل البوستات اللي كاتباها بس فعلا انتي كل البوستات دي موجهة للتفائل وحب الحياة

انا اكتشفت اكتشاف غريب
اني مفيش حاجة اسمها حب قبل الجواز والكلام الفارغ دا
الحب بيجي بعد الجواز والارتباط الرسمي اللي بيبقي بموافقة ربنا يعني كل حاجة شرعي
اما الباقي دا فضحك وهزار ولعب عيال حتي ولو كانوا اللي عايشين الوهم دا ناس كبيرة

مفيش حاجة اسمها حب بين اتنين
فيه انواع كتير للحب
حب ربنا ودا اسماها
وحب العائلي وحاجات تانية كتير

انتي موقفك صح 100في المية

Anonymous said...

اذيك يابنها وحشانى
على فكرة كلامك مسكر زيك يابنها
اولا ان موافقة جدا جدا على فكرة حب الحب او احساس الحب واسمحيلى انضم لفريق الحب الذى ياتى بعد الخطوبة والزواج واكيد انتى عارفة انه انجح حب وهوده الـ بيدوم وان البنت الـ بتعمل غير كده مصيرها الندم وطبعا مفيش شك ان حب الله هو اعظم حب واكبر حب وهو الحبيب الـ طول هتلاقيه وعمره مهيسيبك وعمرك مهتكلميه ويقولك انا مشغول هتلاقيه دايما سمعك ومعاكى
وامنتى من ربنا يجمع شملك عن قريب مع صحبتك اللهم آمين يارب

Anonymous said...

طبعا كالعادة نسيت اقول انا مين معلش انتى عارفة النسيان صفة العباقرة
موره

هبههههووب said...

شكرا يا رومى يالى ماضيه R
ربنا يوفقك يا حبيبتى ويكرمك يارب
---
بشمهندس محمد..فعلا ربنا بيحطنا ف اختبارات كتير وا انسان طبيعى ف حياته بيكون ف اوقات ايماناته عاليه ووقات اخرى ايمانياته منخفضه
والى بيكون ايمانياته عاليه بيقدر يصبر على المحن الى بتواجهه ف الحياة ويقدر يتخطاها ...ويصبر وياخد ثواب صبره
----
عابد الرحمن اد ايه فرحت لما علقت ف البلوج عندى وكنت هفرح اكتر لو كنت لاقيت مدونتك اشتغلت تانى
انا كنت بستفيد منها كتير اوى
ياريت تشغلها تانى وبجد نورت مدونتى وشكرا على تعليقك
----
اذيك يا حاتم
كل الى بيقروا مدونتى يعرفوا انى احب الصراحه ومعزش ف حياتى صفه اد دى
انا علشان حسيت بتفكير بعض الناس انى فعلا عايشه الحب... فحبيت اوضح للناس هذا المفهوم الخاطىء
وبعدين انتوا عارفين ان لو انا عايشه الحب فعلا الى هو زى ما قلت حبى لخطيبى الى هيكون زوجى..اكيد مش هقدر اخبى حبه ف قلبى وهيطرشق وهتعرفوا لوحدكم منغير ما اقول صراحه ..انا مش بعرف ادارى اصلا..وحاجه زى دى متستخباش.... واول ما هلاقى الانسان دا اكيد الكل هيعرف وانا مش محتاجه الف وادور علشان اقول انى بحب ..لو كدا فعلا هقولها بعلو صوتى انى قلبى كله ينبض بحب غالى
--
وانا مش معاك ف ان مفيش حب بين اتنين
الحب موجود ف كل شىء ف حياتنا
مش هقولك بيحركنا ...لكن هقول ان لو انت مبتحبش نفسك مش هتعبد رنا ولا هتطيعه ولا هتاكل علشان صحتك
ولا هتشتغل علشان مستقبلك
ولو مبيتحبش اهلك هتنقطع عنهم ولو مبتحبش اصحابك هتكون وحيد
ولو مبتحبش بلدك مش هتخرج من بيتكم
كل حاجه ف حياتنا الحب له دخل فيها
وزى ما قلت ان اسمى الحب هو حب الله ورسوله
لكن انا بردو مقتنعه ان فى حب سامى بعد حب ربنا هو حب الزوج ...والى ربنا جعل الزوجه تطيع زوجها قبل اهلها
ولو كان الرسول هيأمر المرأة ان تسجد لأنسان لأمرها بأن تسجد لزوجها...فتتصور الحب دا يكون اذاى
---
انا معاك ف ان الحب قبل الجواز وبدون علم الاهل دا هطل ولعب عيال وميجوزش اصلا وحرام
والى بيحب انسانه عمرة ما يقبل عليها اى موقف وحش حتى لو نظرة من الناس ف الشارع لهم
وانا مقتنعه ان الى بيتولدف الظلمه يموت لو شاف النور
---
وشكرا يا ميرو على تعليقك
انا معاكى يا ميرو ف كل كلمه
اشوفك قريب

منى said...

ده تلات بوستات فى بعض
ربنا يكرمك يا هبه ويسعدك انتى وكل حبايبك
تحياتى وامنياتى

HeBa said...

أنا جاية متأخرة جدا

بصي يا هبة كلامك صح

أنا مؤمنة بالحب جدا بس زيك لغاية دلوقتي عمري ما مريت بتجربة حب

علشان زي ما قلتي الإنسان اللي هأحبه هو اللي دبلته هتتحط في ايدي

وده لسبب تاني كمان أني ناوية أعيش التجربة مرة واحدة

ويبقى الحبيب والزوج وأول وأخر حب في حياتي

ربنل يوقفك ويوفقك صاحبتك وتكونوا دايما بخير وفي أحسن حال

وبعد أذنك هعمل مداخلة خارج الموضوع

عابد الرحمن

حزنت جدا لما قليت المدونة محذوفة

مدونتك كانت من المدونات اللي بعتز بيها جدا

ياريت ترجع تفتحها تاني

مون مون said...

ازيك ياهوبة
فعلا لازم مايكونش في قلبنا الا لؤلؤة واحدة بس وهي "حب الله " عز وجل
يارب الناس كلها تعمل كده عشان تريح وتستريح........

rana said...

اذا كنتم تعانون من تسربات المياه ولم تجدوا الحل حتى الان قوموا بالتواصل مع شركتنا شركة كشف تسربات المياه بالدمامفنحن شركة تمتاز بالعديد من المزايا فالشركة تمتاز بوجود احدث الاجهزة التى تستخدم فى الشكف على تسربات المياه دون تكسير بالاضافة الى احدث اجهزة اجهزة معالجة تسربات المياه وكما يوجد لدنيا خبراء مختصون فى كشف تسربات ومعالجتها فى الحال بالاضافة الا ان الشركة لديها فروع متعددة فى جميع انحاء المملكة العربية السعودية مثل شركة كشف تسربات المياه بالاحساء وشركة كشف تسربات المياه بالخبر
ان للنظافة قواعد واساسيات اثناء التنظيف فعمليات النظافةتحتاج الى عمال مختصون فى كافة اعمال التنظيف ولذلك فنحن لدينا فروع تنظيف شركة تنظيف بالاحساء وشركة تنظيف منازل بالخبر ولدينا عمال مختصون ومدربون واحدث الاجهزة والادوات والماكينات وهذة ليست اختصاصات الشركة فقط بل نحن لدينا روع اخرى فى كافة انواع تسليك المجارى والصرف الصحى شركة تسليك مجارى بالدمام شركة تسليك مجارى بالخبر
للاستفسار وطلب الخدمة
جوال رقم 0558973863

rana said...

ان النظافة كنزلا يفنى ولكن البعض منا لا يدرك معنى تلك الكلمة ويستهون بالنظافة لكنة لا يعلم ماذا يمكنها ان تفعل وكيف تجلب لنا الامراض ان اانسان عادتا لا يطيق العيش فى مكان متسخ غير نظيف ذلك بالاضافة الى ان الاماكن التى يكثر بها الاوساخ والقازورات تكون اكثر الاماكن التى تنتشر بها الجراثيم والفطريات والفيروسات وبالتالى تجلب العديد من الامراض التى لا حصر لها ولتفادى تلك الامراض بجب المحافظة على النظافةباستمرار وذلك للمحافظة على صحتكم وصحة اسرتكم بل وصحة مجتمعكم اجمع ولذلك تقدم لكم شركة تنظيف بالدمام الحل الامثل الذى يخلصكم من عناء التنظيف فنحن نقوم بتنظيف كافة انواع المنازل والقصور والشركات والمساجد والفلل والمستشفيات ولدينا معدات خاصة بكافة انواع التنظيف بالاضافة الا ان منظفات الشركة منظفات عالمية وغير ضاره بالصحة للكبار والصغار وذلك لانها حاصله على شهادة الصحة ولاننا نعمل دائما على راحتكم قامت الشركة بفتح افرع للنظافة فى كافة انحاء المملكة واليكم بعض افرع الشركة شركة تنظيف بالجبيلوشركة تنظيف بالخبروان شركتنا ليست مختصة فى مجالات النظافة فقط بل اننا لنا فروع اخرى لمكافحة الحشرات وابادتها والقضاء عليها نهائيا دون راجعه مره اخرى الى المنزل فمع شركتنا شركة مكافحة حشرات بالاحساءوفرعها شركة رش مبيدات بالاحساء قولوا وداعا لرؤية الحشرات مره اخرى فنحن لدينا اقوى المبيدات الامنه والفعاله للقضاء على كافة انواع الحشرات وطردها نهائيا من المنزل
للاتصال وطلب الخدمة
جوال رقم 0536010460

حاتم النجار said...


شركة زهرة البستان للخدمات المنزلية
نقل عفش بالدمام
شركة نقل عفش بالاحساء
شركة نقل عفش بالقطيف